La “tarifada” al transport públic: unes notes


L’any 2012 els usuaris de transport públic de l’àrea de Barcelona hauran de rascar-se força més la butxaca. Segons s’ha sabut es preveu que alguns dels títols més populars, com la T-10, experimentaran increments superiors al 10%.  La palma, però se l’emportarà  el títol senzill, fins ara a 1,4 euros, passarà a costar 2 euros.  En canvi, alguns títols com la T-Mes o la T-Trimestre experimentaran una rebaixa de preu, el que ha empès a la Conselleria de Territori i Sostenibilitat a qualificar el canvi de tarifes com a millora (!). Ha estat una millora? Podríem qualificar-la com a tal si la reducció en els abonaments de la T-Mes o la T-Trimestre fossin més contundents. Abaixar-la només un euro (cas de la T-Mes d’una zona) o 5 euros (cas de la T-Trimestre), és només un argument propagandístic.

Anem però al moll de l’os: té sentit econòmic aquesta mesura? Partim de la base de què el transport públic és deficitari, és a dir, cada passatger que agafa l’autobús o el metro acaba costant als contribuents aproximadament 1,2 cops el preu del bitllet que l’usuari ha comprat. Aquesta aportació només es justifica si els desplaçaments són més o menys obligats (anar a la feina, a l’escola o a fer gestions quotidianes). Per tant, el sistema de tarifes hauria de tenir en compte aquesta situació, bonificant aquells títols usats majoritàriament per aquest tipus de desplaçaments i penalitzant altres tipus de desplaçament (com poden ser els turístics o recreatius).És per això que té sentit un augment tan fort com el que ha experimentat el bitllet senzill, un bitllet que majoritàriament utilitzen els turistes o els passatgers ocasionals.

Tinc els meus dubtes, en canvi, de què abaixar preus (ni que sigui en termes relatius a d’altres títols) de passis il·limitats sigui una bona idea. Els desplaçaments obligats poden cobrir-se perfectament amb una T-10 o amb una T50/30. Una T-Mes només surt a compte quan el nombre de desplaçaments supera els 68 al mes, és a dir, més de 3 viatges al dia, una xifra molt elevada (cal recordar que actualment no es penalitzen els transbordaments durant els primers 75 minuts).

El problema de fons és un altre. El coeficient de cobertura (és a dir, el que contribueixen els usuaris pagant el bitllet corresponent) es pot apujar bé apujant els preus dels bitllets, bé abaixant les despeses. Fins ara s’ha optat per anar pujant els preus i poca cosa s’ha fet per la part de les despeses. Potser no caldria apujar tant els preus si no ens entestéssim tant a tenir metro nocturn, o millor dit a tenir metro nocturn amb tarifa subvencionada.  O mantenint línies d’autobus redudant, o horaris del metro iguals per a totes les línies. Cal fer un esforç en aquest apartat.

I ja que parlem de metro a deshores: per què no fem una tarifa de metro diferent per a recorreguts fets a partir de les 12 de la nit? D’aquesta manera es podria mantenir el metro nocturn, i també donar servei en aquells casos en què per un partit de futbol o un concert hi hagi uns fluxos de transport molt elevats a aquella hora. Al capdavall els contribuents no tenim cap obligació de pagar per unes decisions empresarials, molt legítimes, que no tenen en compte els horaris de la resta de la població.

3 thoughts on “La “tarifada” al transport públic: unes notes

  1. Hola,

    En primer lloc m’agradaria felicitar-te per plantejar preguntes i fugir de la crítica per la crítica sobre l’augment de preus. De vegades són més interessants les preguntes que les respostes.

    Jo tenia entès que el transport públic nocturn treia gent de la carretera i per tant reduia el nombre de possibles accidents. I això personalment crec que és un factor a tenir en compte. I pujant el preu del metro per les nit crec que es desincentiva el seu ús.
    També crec que abans de tancar linies infrautilitzades potser abans valdria la pena reduir freqüencia o ajustar-la millor a les puntes de demanda.

    Però per mi la pregunta clau és quan costa el servei de metro, FGC, bus, tramvia. No el que paguem via impostos o via preu de bitllet. M’agradaria saber què ha fet passar de gastar-nos 710 milions d’euros el periode 2002-2004 a a 1.222 el periode 2009-2010.

    Font:http://www.atm.cat/web/ca/veure.php?pdf=ca/financamentsistema&h=770

    • Hola Marcús!

      Suposo que una part de l’increment de cost es deu a l’increment de l’oferta (més Nitbús, busos nocturns interurbans, introducció del Tram, ampliació metro, metro nocturn…), però és cert que hi ha un % d’aquest increment que no té una explicació ràpida.

      Sobre el transport nocturn, crec que gent que surt de festa i es gasta 30 o 50 euros aquella nit, o que gent que torna d’un concert l’entrada del qual li ha costat 90 euros, poden perfectament pagar 2 euros per fer servir el metro més tard de les 12 de la nit. O, posant-t’ho en altres paraules: els contribuents poden trobar normal finançar el transport públic si aquest es destina a usos més o menys obligats, però difícilment acceptaran que es destini a usos recreatius.

      Merci pel teu comentari,

      David

  2. David,

    Agradarà més o menys, però el moviment d’augment/rebaixa de preus a mi em sembla correcte.

    Qui utilitzi el transport esporàdicament o turistes, pagar dos euros no és excessiu. I aquells que avancen els diners d’un trimestre sembla lògic que tinguin un “descompte”.

    I sobre el transport públic, el debat de fons, a més de la racionalització d’horaris amb tarifes variables segons la hora (no em sembla malament), és aquest desig d’anar estenent la xarxa cap a barris/districtes cada cop més llunyans, en exclusiu benefici dels veïns d’aquella zona (però sense cap interès per la resta de l’àmbit metropolità).

    Crec que això perjudica la cadència/freqüència de pas i encareix notablement tot el sistema.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s