La fi de la barra lliure a Spotify


El popular servei de música Spotify ha fet públic un important canvi en les seves condicions. A partir de maig implementa uns límits al seu servei bàsic (gratuït) força rigorosos: així no deixarà escoltar més de cinc cops la mateixa cançó i limitarà el consum total de música a 10 hores mensuals.  No es tracta d’un cas inèdit: fa un parell d’anys Last.fm va fer un moviment semblant, obligant a pagar 3 euros mensuals a qui superés el període de prova. De fet l’èxit d’Spotify no podria entendre’s sense aquesta decisió, ja que van ser molts els internautes que van decidir desertar quan van veure el cartell de pagament.

Fins ara Spotify tenia un model de generació d’ingressos força interessant: un servei bàsic gratuït, i un sistema de pagament dels extres (per exemple, la recepció en dispositius mòbils) a preus raonables. Però probablement no era sostenible a llarg termini. De fet ja l’any passat la companyia havia fet canvis en la seva política de preus, restringint els nous comptes (limitats a 20 hores mensuals) i oferint una opció de pagament intermèdia.

En la meva modesta opinió Spotify ha donat un pas massa agosarat, tallant de facto l’accés gratuït a la immensa majoria d’usuaris habituals. Calien mesures que incentivessin el pas dels usuaris habituals a usuaris premium, però existint com existeixen alternatives a Spotify (com el cas de Grooveshark), el més probable és que ens trobem davant d’un nou Last.fm.

Un pensament sobre “La fi de la barra lliure a Spotify

  1. Qui sap si algun dia coses “gratis” (blogger, facebook, gmail, hotmail, etc) no començaran una tendència com la que comentes i ha fet Last.fm, Spotify i molts d’altres. I pq no? Si hi ha gent disposada a pagar-ho (important) i no hi ha una alternativa “raonable” (tb important) es donen tots els requisits per a que, al final, la gent passi per caixa.
    El problema és que els titulars d’aquests negocis:
    1/ Acostumen a creure que el col·lectiu de “pagadors” serà més gran del que al final és.
    2/ Amb el canvi a pagament, apareixen competidors (que fins ara no tenien cap incentiu/possibilitat d’entrar en el mercat gratuit on ja hi havia un operador) que poden oferir (temporalment?) el model gratis..
    I, estil “marmotil”, tot comença de nou…

Deixa un comentari