Una mesura contracorrent


El primer cap de setmana d’octubre és el primer en què les oficines bancàries obren en dissabte després d’uns quants mesos de pausa sabàtica. A diferència de les caixes d’estalvis, que fa gairebé dues dècades que ja no obren en dissabtes, els bancs s’havien resistit a tancar.  Sembla però que hi ha perspectives de canvi. El Banco Santander, per exemple, ja no obrirà més en dissabtes. Els treballadors, a canvi, s’han compromès a allargar la seva jornada laboral mitja hora cada dia i a crear un fons de 25 hores anuals de lliure disposició. Altres bancs estan estudiant adoptar mesures similars.

La mesura sembla que ha agradat a patronal i treballadors, que feia anys perseguien aquesta fita. Però què passa amb els clients? Quan les caixes van decidir tancar les oficines en dissabte es va dedidir obrir una tarda a la setmana (el dijous) durant la temporada d’hivern per tal de compensar aquells clients que no podien visitar les oficines de dilluns a divendres. No sembla que aquest sigui el cas. Si es vol anar a demanar una hipoteca o a fer una cosa tan senzilla com contractar un fons de pensions, cal passar per la oficina en hores “d’oficina”, és a dir, pels matins dels dies feiners.

Crec que aquesta mesura va contra la corrent dominant. S’ha parlat molt de liberalitzar horaris comercials i fins i tot alguns qüestionen el fet de què els centres comercials només puguin obrir un nombre determinat de diumenges a l’any. En canvi, poques han estat les veus que s’han escoltat demanant uns horaris bancaris més amplis. No s’entén per exemple, que no puguin existir oficines bancàries obertes al públic per les tardes o en dissabtes. No cal que estiguin obertes totes i cadascuna de les oficines de la xarxa comercial: només cal que hi hagi alguna oficina on el client pugui resoldre una gestió presencialment.

La situació actual difereix notablement de la de fa dues dècades, quan es va produir el primer pas per al tancament en dissabtes. Unes entitats financeres que han apostat per perfils decididament comercials, i la consolidació d’Internet poden posar les coses difícils a les entitats tradicionals. Al capdavall… si el meu banc de tota la vida m’obliga a anar en hores que a mi no em van bé i tampoc manté amb mi el grau de coneixement que tenia anys enrerre, per què haig de continuar pagant tota aquella infraestructura?

Curiosament una de les entitats financeres que ha apostat per dur el seu negoci íntegrament via Internet anuncia que obrirà una cinquantena d’oficines comercials en horari de matí i tarda

Tras varios meses de pausa sabática, el primer fin de semana de octubre es el primero en que las oficinas bancarias abren en sábado. A diferencia de las cajas de ahorros, que ya hace casi dos décadas que decidieron no abrir en sábados, los bancos se han resistido a echar el cerrojo. Sin embargo, parece  que hay perspectivas de cambio. El Banco Santander, por ejemplo, ya no abrirá más en sábados. Los trabajadores, a cambio, se han comprometido a prolongar su jornada laboral media hora cada día y crear un fondo de 25 horas anuales de libre disposición. Otros bancos están estudiando adoptar medidas similares.

La medida parece que ha gustado a patronal y trabajadores, que hacía años perseguían este objetivo. Pero, ¿qué ocurre con los clientes? Cuando las cajas decidieron cerrar las oficinas en sábado se presta abrir una tarde a la semana (el jueves) durante la temporada de invierno para compensar aquellos clientes que no podían visitar las oficinas de lunes a viernes. No parece que éste sea el caso. Si se quiere ir a pedir una hipoteca o a realizar algo tan sencillo como contratar un fondo de pensiones, hay que pasar por la oficina en horas “de oficina”, es decir, por las mañanas de los días laborables.

Creo que esta medida va contra la corriente dominante. Se ha hablado mucho de liberalizar horarios comerciales e incluso algunos cuestionan el hecho de que los centros comerciales sólo puedan abrir un número determinado de domingos al año. En cambio, pocas han sido las voces que se han escuchado pidiendo unos horarios bancarios más amplios. No se entiende por ejemplo, que no puedan existir oficinas bancarias abiertas al público por las tardes o sábados. No es necesario que estén abiertas todas y cada una de las oficinas de la red comercial: basta que haya alguna oficina donde el cliente pueda resolver una gestión presencialmente.

La situación actual difiere notablemente de la de hace dos décadas, cuando se produjo el primer paso para el cierre en sábados. Unas entidades financieras que han apostado por perfiles decididamente comerciales, y la consolidación de Internet pueden poner las cosas difíciles a las entidades tradicionales. Después de todo … si mi banco de toda la vida me obliga a ir en horas que a mí no me van bien y tampoco mantiene conmigo el grado de conocimiento que tenía años adelante, por qué tengo que seguir pagando toda esa infraestructura?

Curiosamente una de las entidades financieras que ha apostado por llevar su negocio íntegramente vía Internet anuncia que abrirá medio centenar de oficinas comerciales en horario de mañana y tarde

One thought on “Una mesura contracorrent

  1. Efectivamente, no tiene mucho sentido.
    La teoría dice que la tendencia debería ser la de mayor cobertura, tanto horaria como de servicios (¿bancos ofreciendo productos de agencias de viajes o seguros?).
    Lo que pasa es que falta valentía y se teme que la obertura de las oficinas en sábado (o los laborables por las tardes) sea más coste y no se genere nuevo negocio.
    Además se está abusando (hace menos de 5 minutos me han llamado de una entidad bancaria dónde tengo una cuenta para ofrecerme otra) de herramientas un tanto intrusivas (llamadas al móvil, etc.) de mucho menor coste (call center a comisión).
    Esperemos que alguien rompa la inercia.

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