Els béns de luxe també es resenteixen de la crisi


louis-vuitton-parisTradicionalment s’ha cregut que els béns de luxe són els més immunes als canvis de cicle econòmic. L’argument és senzill: els articles de luxe solen ser demandats per les persones amb capacitat econòmica més desfogava, que generalment són els que tenen menys problemes de butxaca durant un període recessiu.

La situació, però, sembla haver canviat en aquesta última crisi. D’acord amb algunes estimacions, es preveu que les vendes d’articles de luxe caiguin un 10% durant aquest any , d’ acord amb la consultora Bain & Co . Aquest descens no és uniforme entre mercats. Així, per exemple, en el mercat nord-americà, el descens ha estat del 15%, mentre que el mercat europeu i japonès ha experimentat caigudes en la línia de la mitjana. Bain també ha desagregat la caiguda per trimestres. Segons les seves dades, la caiguda més fort (20%) s’experimentarà durant els dos primers trimestres, mentre que en el segon semestre es produirà una estabilització del mercat.

Per què aquest canvi de tendències? Molt probablement per la popularització del luxe experimentada durant les darreres dècades. Aquesta ha provocat un augment sostingut del volum de negoci durant els últims anys, però també ha generat major risc d’alteració de la pauta de vendes. Així per exemple, s’ha detectat que molts consumidors d’articles de luxe s’han passat a productes de marca, però de qualitat més estandar.

La següent qüestió a plantejar és com les empreses han d’afrontar aquesta situació, especialment aquelles que durant els darrers anys han apostat per els segments premium en detriment de segments intermedis. Estem davant la fi del vanishing middle market

louis-vuitton-parisTradicionalmente se ha creído que los bienes de lujo son los más inmunes a los cambios de ciclo económico. El argumento es sencillo: los artículos de lujo suelen ser demandados por las personas con capacidad económica más desahogada, quienes generalmente son los que tienen menos problemas de bolsillo durante un periodo recesivo.

La situación, sin embargo, parece haber cambiado en esta última crisis. De acuerdo con algunas estimaciones, se prevé que las ventas de artículos de lujo caigan un 10% durante este año, de acuerdo con la consultora Bain & Co. Este descenso no es uniforme entre mercados. Así, por ejemplo, en el mercado estadounidense, el descenso ha sido del 15%, mientras que el mercado europeo y japonés ha experimentado caídas en la línea de la media. Bain también ha desagregado la caída por trimestres. Según sus datos, la caída más fuerte (20%) se experimentará durante los dos primeros trimestres, mientras que en el segundo semestre se producirá una estabilización del mercado.

¿Por qué este cambio de tendencias? Muy probablemente por la popularización del lujo experimentada durante las últimas décadas. Ésta ha provocado un aumento sostenido del volumen de negocio durante los últimos años, pero también ha generado mayor riesgo de alteración de la pauta de ventas. Así por ejemplo, se ha detectado que muchos consumidores de artículos de lujo se han pasado a productos de marca, pero de calidad más estandar.

La siguiente cuestión a plantearse es cómo las empresas deben afrontar esta situación, especialmente aquellas que durante los últimos años han apostado por los segmentos premium en detrimento de segmentos intermedios. ¿Estamos ante el fin del vanishing middle market?

3 thoughts on “Els béns de luxe també es resenteixen de la crisi

  1. No lo tengo muy claro. Resultará muy dificil “caminar hacia atrás”, tanto para dichas empresas como para los consumidores.

    Popularizar el lujo implica acabar con éste. En muchas ocasiones las empresas han apostado por segmentos atendiendo a políticas de precio y marca, dejando el apartado de calidad y valor añadido como algo más residual.

    Veremos…

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