El cinema es va equivocar d'estratègia


 

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Cinema Palacio Balañá abans de la seva reforma. Font: City in Space

El passat 22 de febrer La Vanguardia publicava un reportatge sobre l’evolució del sector cultural en el context econòmic en el que ens movem. Malgrat que la situació econòmica no és bona, moltes de les indústries culturals no només no han notat la crisi, sinó que fins i tot han experimentat increments en la seva facturació. No obstant això, aquest escenari no és compartit per totes les indústries. La bona evolució del teatre o del sector editorial contrasta amb la mala evolució del cinema o de les discogràfiques.

En el cas del cinema la temptació ràpida pot ser atribuir els problemes del sector a la pirateria i a les descàrregues il·legals per Internet. Però potser cal plantejar-se una pregunta: ofereix el cinema el producte adequat als seus clients? A la vista de l’evolució d’assistència a les sales de cinema, la resposta és clarament no.

Dos exemples de què alguna cosa falla. Un matrimoni de mitjana edat em comentava que, després d’anar per primer cop al cinema en molt de temps, dubtaven en tornar-hi a anar. Per a ells, hi ha poques pel·lícules que els interessin, el so de la sala és massa fort i els molesta especialment veure la gent menjant i bevent a la sala. Prefereixen anar al teatre, a concerts musicals o a l’òpera (on són abonats), llocs on per cert l’entrada val com a mínim tres o quatre cops més que al cinema. No es tracta d’un cas anecdòtic, ja que dies enrere Martí Savalls va fer una reflexió semblant al bloc que manté a Expansión.

On és el problema? L’aposta que anys enrere es va fer pel públic jove de nivell adquisitiu mig-baix. Situant els cinemes en obscurs polígons, farcint-los de crispetes i refrescos XXL, i omplint la cartellera de blockbusters es va retenir un cert mercat, però a costa d’eliminar als clients de major edat. Les mancances econòmiques d’una generació a qui se li exigeix tot i no se li dóna res, unit al major nombre d’alternatives d’oci i els avenços tecnològics, han fet que els ingressos es desplomessin. En canvi, és el públic a qui van deixar completament abandonat l’únic que actualment podria sostenir, per raons econòmiques i també culturals, el mercat cinematogràfic. Coses de la vida…

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Cine Palacio Balañá antes de la última reforma. Fuente: City in Space

El pasado 22 de febrero La Vanguardia publicaba un reportaje sobre la evolución del sector cultural en el contexto económico en el que nos movemos. Aunque la situación económica no es buena, muchas de las industrias culturales no sólo no han notado la crisis, sino que incluso han experimentado incrementos en su facturación. Sin embargo, este escenario no es compartido por todas las industrias. La buena evolución del teatro o del sector editorial contrasta con las sombrías perspectivas del cine o de las discográficas. 

En el caso del cine la tentación rápida puede ser atribuyó los problemas del sector a la piratería ya las descargas ilegales por Internet. Pero quizás hay que plantearse una pregunta: ¿ofrece el cine un producto adecuado a sus clientes? A la vista de la evolución de asistencia a las salas de cine, la respuesta es claramente no.

Dos ejemplos de que algo falla. Un matrimonio de mediana edad me comentaba que, después de ir por primera vez al cine en mucho tiempo, dudaban en volver a ir. Las películas que les interesan escasean, el sonido de la sala suele ser demasiado fuerte para su gusto y, sobre todo, les molesta especialmente ver a la gente comiendo y bebiendo en la sala. Prefieren ir al teatro, a conciertos musicales o la ópera (donde tienen un abono anual), lugares donde por cierto la entrada vale como mínimo tres o cuatro veces más que en el cine. No se trata de un caso anecdótico, ya que días atrás Martí Savalls hizo una reflexión similar en el blog que mantiene en Expansión.

¿Dónde está el problema? La apuesta que años atrás se hizo por el público joven de nivel adquisitivo medio-bajo. Situando los cines en oscuros polígonos, inundándolos de palomitas y refrescos XXL, y llenando la cartelera de blockbusters se retuvo un cierto mercado, pero a costa de eliminar a los clientes de mayor edad. Las carencias económicas de una generación a quien se le exige todo y no se le da nada, unido al mayor número de alternativas de ocio y los avances tecnológicos, han hecho que los ingresos se desplomen. Y precisamente es el público al que dejaron abandonado el único que, por cuestiones adquisitivas y culturales, puede sostener la industria del cine. Cosas de la vida…

3 thoughts on “El cinema es va equivocar d'estratègia

  1. No lo tengo muy claro.
    Para empezar, ¿qué película pretendían ver?. No abunda una cartelera pensada para el perfil que comentas. Y si no la hay, es porque no son mercado. Les queda el cine “alternativo” (salas sin adolescentes, películas sin actores estrella, sin demasiadas palomitas).
    Al respecto… las salas ganan más dinero con las palomitas y refrescos que con la película.
    Lo que deben hacer los cines es promover sensaciones diferentes al de salón de casa.
    Conciertos, óperas, películas en 3D, retransmisiones deportivas en pantallas gigantes, imax’s… ese es el futuro (espero) de las salas de cine.

  2. De fet, si vas a la filmoteca de Barcelona, generalment està bastant plena, i diria que el 99% és un públic adult de més de 25 anys i una part important són jubilats. La gent que li agrada el cinema s’ha hagut d’espavilar i buscar aquest tipus de sales “alternatives” que, a part de no tenir cap dels inconvenients dels cines “normals”, són molt més competitives tant a nivell de qualitat com pel que fa a preus.

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