Ampliar en temps de retallades


La irrupció del tren d’alta velocitat en el corredor Madrid-Barcelona ha representat un important canvi en el mercat de transport entre ambdues capitals, especialment pel que respecta al trànsit aeri, el competidor més directe. Tot i que és previsible que l’AVE generi nova demanda, la major part dels passatgers o bé provenen dels trens convencionals o de les diferents companyies aèries que operen en aquest segment.

Davant la previsible davallada de passatgers, les companyies aèries han anat adoptant diferents estratègies. Iberia, la principal perjudicada pel nou mitjà de transport, va anunciar que retallaria la capacitat mitjançant la utilització d’avions més petits (A-319), en comptes dels que utilitzaven fins a la data (generalment Boeing 757). Spanair, que havia aconseguit un respectable tros del pastís aeri, no ha anunciat oficialment mesures, probablement també per la situació d’incertesa en la que veu immersa en els darrers mesos, però sembla que a la pràctica està retallant vols. I Air Europa, que havia estat la primera companyia a competir amb Iberia en aquesta ruta, ja fa anys que adopta una postura continuista, amb sis vols diaris per sentit.

L’excepció a aquesta regla és Vueling, que ha decidit augmentar les freqüències de vol, passant de les cinc diàries per sentit a nou. Si bé l’oferta és encara reduïda respecte a Iberia (que oferia fins a 40 vols per sentit i dia) o Spanair (que n’oferia 16), la dada és especialment significativa. L’absència d’una política comercial agressiva a l’AVE, que fa que la tarifa s’aproximi als 100 euros per trajecte, obre un interessant nínxol de mercat per a les aerolínies de baix cost. A més, la incertesa sobre el futur d’Spanair i la política erràtica d’Air Europa poden fer que Vueling, de confirmar-se la fusió amb Clickair, pugui esdevenir la segona aerolínia espanyola.

2 thoughts on “Ampliar en temps de retallades

  1. Els desplaçaments (per culpa de les nostres infraestructures), tot el periple de facturació/control d’equipatge de mà, esperes, retards i el respecte de molta gent a volar crec que està afectant en l’imaginari col·lectiu. L’AVE guanya la batalla. Si bé algunes empreses segueixen tirant de l’avió per acords preferencials empresa-aerolínia cada cop més els caps volen canviar la tendència i de cara a 2009 la tendència en empreses grans és agafar l’AVE. Poder treballar a bord, estar a prop dels centres de decisió i, sobretot, ser PUNTUAL és un punt molt positiu. AVE,a la llarga, té un llarg marge de negoci si s’adapta a aquest segment inelàstic al preu: taxes d’empresa per un ús il·limitat, abonaments empresa per 100 trajectes, etc. I quant el viatger d’oci es dóna el mateix cas. Si la data no és prioritària cada cop es troben més ofertes de tarifa estrella. Si la data és important , els que no han vingut/anat mai a Barcelona o Madrid volen experimentar amb el tren, gairebé com quelcom lúdic del viatge. En aquests casos la batalla la guanyarà qui pugui aconseguir donar sortida a paquets hotel+desplaçament.
    En fi, el temps dirà si Vueling no s’equivoca.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s