És encertada l'estratègia de Google amb el seu nou navegador?


Ahir Google va fer pública la versió en proves (beta) d’un nou navegador d’Internet, el Chrome. L’anunci del llançament d’un producte d’aquestes característiques ha deixat sorpresos a alguns analistes. La raó és senzilla: el mercat de navegadors d’Internet està ja madur i és difícil que un nou producte pugui esgarrapar una quota significativa de mercat. A més Google ha estat un tradicional sponsor de Mozilla, la principal alternativa a l’omnipresent Internet Explorer. Per tant, quin sentit té que Google tregui un navegador que en el millor dels casos pot esgarrapar una part del mercat actualment en mans de Mozilla?

La resposta està en el futur dels programes informàtics. Fins ara, el navegador d’Internet era un més d’un conjunt de programes de software, els quals residien al disc dur local. La tendència actual fuig d’aquest esquema i gràcies a l’àmplia disponibilitat de xarxa de banda ampla  cada cop més són les aplicacions que funcionen de manera remota sense necessitat d’haver-les de tenir instal·lades al disc dur.  Per tant, controlar el navegador és controlar la porta del software.

Malgrat tot, es tracta d’un pas molt arriscat. A diferència dels motors de cerca, Google competeix aquí amb un producte consolidat i que ve preinstal·lat per defecte a la immensa majoria d’ordinadors. Per tant, és probable que el navegador de Google acabi menjant-se quota de mercat de Firefox i d’Opera, en comptes de fer-ho amb Internet Explorer. El resultat el veurem d’aquí uns mesos.

12 thoughts on “És encertada l'estratègia de Google amb el seu nou navegador?

  1. En tot cas, tot i les dificultats inicials com a usuari, chrome en la versió beta ja té alguns avantatges: el menú dels navegadors sol ocupar massa pantalla tenint en compte el poc que es fa servir. Per altra banda, agregar una pestanya és una operació d’un clic enlloc de buscar al menú+clic. I una curiositat, quan entres a hotmail, curiosament, et diuen que no reconeix aquell navegador i t’ofereix que et baixis explorer o mozilla o sinó hotmail potser et va lent. No va lent però els nois de microsoft ja han fet de les seves al seu producte estrella.

  2. Efectivament, amb Chrome es guanya espai visual (molt important en dispositius ultraportàtils [pantalles petites])…

    A més, els de Google saben fer les coses… o sigui que… no crec que s’equivoquin, no…
    Això sí… sembla que, almenys per ara, no és permet les “toolbars” i, algunes, com les d’ebay, són realment útils…

  3. Bona reflexió…però el comentari que feu es refereix més aviat a un usuari avançat i no pas al típic usuari mitjà… Creieu que l’usuari mitjà veurà tants avantatges com per per deixar l’Explorer i passar-se al Chrome, tenint en compte que l’ha d’instal·lar i que potser per a ells és un problema?

    Molt em temo que aquest navegador el que farà serà canibalitzar als competidors de l’Explorer.

  4. Google ha aconseguit una cosa que no ha fet cap navegador. Que és que tots els mitjans ho recollin. La gent que està fent servir l’explorer no crec que es canviïn ja que no en saben més. Potser el problema ho tindran amb els que fem normalment fem servir el firefox.

  5. Personalment em comença a neguitejar el poder de Google, cada cop més expansiu i fagotitzador. Però crec, que a qui vol atacar no es als navegadors com Opera o Firefox, ni tan sols a l’explorer. L’objectiu final, es atacar a WINDOWS en realitat. Fixeu-vos totes les aplicacions que arriba a tenir: fotografia, navegador, ofimatica on line, calendari,… tota una estrategia per la seva idea de deixar-ho tot online.
    A part d’això el vaig estar provant un dia sencer, i no està malament però per usuaris una mica avançats el trobo força simple i no te color amb Opera, ni tan sols amb Firefox.

  6. També van dir el mateix quan Honda es va posar en el mercat de cotxes, que era un mercat madur, que no tenia experiència, etc.

    El temps farà de jutge.

    El Chrome té una avantatge, i és que no necessita a ningú per promocionar-se, te’l pasaran per la cara mil vegades , mentre que l’Explorer tel posen vulguis o no, en canvi el Firefox en canvi ja te l’has de buscar.

    Respecte a qui es menjarà el mercat, ja veurem.

    Jo penso que se’l menjarà de l’Explorer, ja que solament el mantindran els usuaris de baix nivell, i els d’empreses on no pots tocar res. Crec que els usuaris de Firefox estan molt fidelitzats per varis motius, un d’ells el de pertànyer a un grup, per lo que encara que el provin tornaran al Firefox.

    En canvi amb l’Explorer solament hi ha el lligament de la imposició, i aquí és on el Chrome pot fer mal sempre i quan la instalació no sigui un maldecap, i es pugui fer sense donar-se compte.

    Penso que el Chrome ha d’evitar lluitar amb firefox i centrar-se en l’Explorer, a més els de Google ho saben fer.

  7. Hmmm…però el problema de fons està en el fet de què el Chrome dóna “massa feina” a l’usuari de l’Explorer, el qual la immensa majoria de cops se’l troba ja preinstal·lat a l’ordinador. La manca de coneixements informàtics i la mandra deuen explicar més de la meitat de la quota de mercat. I si el Mozilla, amb totes les bondats i el fet de ser l’hereu directe del Netscape Navigator, amb prou feines té la sisena part de quota de mercat, molt em temo que el Chrome no tindrà una presència significativa. Això no és el mercat dels cercadors…

  8. “A diferència dels motors de cerca, Google competeix aquí amb un producte consolidat…”
    Quan Google hi va entrar, el mercat de cercadors semblava estar consolidat. Yahoo i Altavista com a líders, molts altres saturant el mercat amb la seva petita quota. Ara es fàcil veure que la tecnologia dels cercadors podia millorar, però llavors la idea que una nova empresa arribaria i fotria fora a tots els cercadors del seu propi mercat semblava un acudit.

    “…es tracta d’un pas molt arriscat.”
    Arriscat per a qui? Google empren dotzenes d’iniciatives en diferents mercats, la majoria de les quals no aniran a enlloc. Un exemple recent es Lively. Ves per google labs per veure altres. En altres casos han tingut millor sort (Reader, Docs, Gmail…). La seva estratègia es anar provant d’introduir-se en tots els racons on puguin. Si tenen exit, es un nou mercat que explotar. Si no el tenen, cap problema. Hauran perdut una quantitat negligible de diners i temps, i estan desenvolupant cent altres aplicacions.

    Estic d’acord amb que es difícil que s’estableixin com a una força major. Peró no impossible. Probablement el conjunt d’usuaris còmodes amb instal·lar un programa nou al seu ordinador coincideix amb el conjunt d’usuaris còmodes amb comprar per internet. Potser poden trobar una forma de monetitzar aquest fet, en qual cas una quota petita de mercat es suficient. Potser poden oferir un servei que la gent encara no sap que vol, igual que quan van començar amb els cercadors. Potser tenen una estratègia per fer-se líders en un mercat crític per els seus plans de futur, o potser només estan provant a veure si tenen sort. En tot cas no crec que tinguin gaire a perdre.

  9. Hola,

    Discrepo del primer punt. L’any 98 el mercat de cercadors necessitava millorar, ja que et podies passar més de 30 minuts amb una cerca sense trobar el que volies. Yahoo era bàsicament una biblioteca d’enllaços i Altavista com a motor de cerca no donava els resultats òptims. Prova de què el mercat no estava consolidat és que dos nois van fer que en tres o quatre anys ja no recordéssim que existia un Altavista, un Lycos o un Excite.

    En el segon punt tampoc estic massa d’acord. Fins ara, Google ha anat entrant en productes que (1) o bé els competidors no els tenien en compte (cas del Google Docs); o (2) aportaven quelcom més que el producte que en aquells moments oferien els competidors (cas del Gmail). En el cas del navegador, això no està tan clar, ja que no hi ha cap funcionalitat que destaqui sobre el conjunt de navegadors existents. A més, un producte com el navegador és simbòlic, pel que arriscar-se a entrar en aquest segment és, com a mínim, un exercici arriscat.

    Finalment, un tema que potser no s’ha comentat massa. Google ha estat un important mecenes per a la Fundació Mozilla, i un dels seus principals publicistes. Si el Firefox és on és, es deu en part al suport de Google. Amb el nou navegador, però, no és tan clar que a Google li interessi mantenir el mateix nivell de compromís, ja que el Firefox passa a ser un competidor seu. Això pot girar en contra de Google a uns quants ciberactivistes i reforçar la imatge de “més del mateix” que darrerament s’està guanyant.

  10. Em sembla que aneu bastant errats. El Google ha fet una inversió molt petita per produir aquest navegador, perquè ha utilitzant components que ja existien. Per exemple, el motor de representació HTML del Chrome es diu Webkit, i és el motor que utilitza el navegador Safari d’Apple. I el Webkit està basat en el KHTML, que és el motor de representació HTML del navegador Konqueror de l’escriptori KDE. El KHTML/Webkit es distribueix sota els termes de la llicència LGPL, això vol dir que si Google distribuís una versió modificada d’aquesta llibreria (per exemple, si hi fes alguna millora) estaria obligat per llei a publicar els canvis que ha fet, de manera que els altres navegadors podrien incorporar les millores al seu codi. Per tant, tampoc té massa sentit dir que el Chrome competeix amb els altres navegadors. El problema de Google és que el navegador majoritari, Internet Explorer, no segueix els estàndards del W3C i per tant és molt difícil i costós desenvolupar aplicacions web que funcionin bé amb aquest navegador. El Chrome és un navegador que pot oferir als seus usuaris, un navegador que està comprovat que s’ajusta als estàndards i que per tant funcionarà amb les seves aplicacions.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s