Anul·lar passatges com estratègia de màrqueting


Ryanair deu el seu èxit a economitzar al màxim les despeses, incloent les de publicitat. De fet, circula la llegenda de què és el mateix Michael O’Leary, director general i alma mater del “model Ryanair”, qui dissenya la publicitat, el que podria explicar que sigui, visualment parlant, francament millorable. Però la seva principal plataforma de publicitat ha estat, i és, la publicitat generada per certes accions.

La darrera de les accions publicitàries ha estat anunciar, enmig de les vacances estiuenques, que Ryanair anul·larà aquells passatges que hagin estat adquirits mitjançant un intermediari. Segons l’empresa, es tracta d’una pràctica ilícita i que va generalment acompanyada de càrrecs innecessaris epr al client final. Com no era d’esperar, les agències de viatges han contraatacat

És adequada la postura de Ryanair?

    Per una banda, tota empresa hauria de tenir el dret a decidir quins són els canals de distribució pels quals vol comercialitzar el producte. De la mateixa manera que una empresa d’articles de luxe difícilment acceptaria que els seus rellotges de 3.000 euros es venguessin en un hipermercat de baix cost, Ryanair hauria de tenir dret a vetar la comercialització en altres canals.

    Per altra banda, si les agències de viatges revenien bitllets de Ryanair deuria ser amb el consentiment implícit de la companyia. A diferència d’altres productes que poden ser adquirits de manera anònima, els bitllets d’avió són nominatius i inclouen informació sensible, com és per exemple el número de targeta de crèdit. Per tant, legalment hi ha força dubtes de què aquesta rescissió unilateral del contracte sigui defensable.

    Però finalment hi ha un altre aspecte: què aconsegueix Ryanair, en termes de màrqueting, amb aquesta mesura? A diferència d’altres accions dutes a terme per l’empresa i que podien defensar-se argumentant de què afavorien al consumidor final, en aquest cas qui surt clarament perjudicat és el consumidor, el qual pot veure com les seves vacances salten pels aires. El precedent d’inseguretat que pot generar una política d’aquest tipus pot fer que el resultat final sigui el contrari al desitjable. Els consumidors no volen incerteses.

7 thoughts on “Anul·lar passatges com estratègia de màrqueting

  1. Ryanair busca eliminar la competència. Al seu lloc web, Ryanair no només ven vols, també hotels i lloguer de cotxes. Busca oferir al viatger un paquet complet, sense necessitat d’anar a cap altra pàgina. I en això, les agències on-line són una competència

  2. Oriol,

    Tota empresa busca eliminar la competència. El problema és que la majoria no tenen les eines per a poder-ho fer😉

    Ara que ho comentes, sembla una paradoxa: Ryanair s’ofereix a fer d’intermediari per si vols llogar un cotxe o reservar una habitació d’hotel, exactament el mateix que fa Atrapalo o Edrams.

  3. Efectivament…
    Però… la principal virtut de les agències online és que, a l’igual que les off-line, elles no tenen als clients als mostradors queixant-se de problemes, etc.
    En aquest sentit, és la companyia aèria qui ha de “lidiar” amb els usuaris i, per fer-ho correctament, el millor és que els tractes els hagin fet directament amb ells…
    Qui garanteix que, per exemple, els recàrrecs, les obligacions en els seients d’emergència, les limitacions, la possiblitat de preferència en els embarcaments, les advertències sobre la no conexió de vols, etc… siguin fetes als usuaris?.
    Si jo em presento al taulell de Ryanair amb un bitllet comprat a través de ‘x’, i després ells em diuen que haig de pagar no sé quin suplement o que tinc ‘x’ limitacions… (algunes correctes, la majoria.. no sé)… jo sempre podria dir que ni parlar-ne…
    Si ho contracto a través d’ells, doncs ja no es tan fàcil “escapar-se”.

  4. Daniel,

    Només un comentari maliciós: si em presento al taulell de Ryanair amb un bitllet al meu nom comprat a través de “x”, no serà perquè Ryanair n’està plenament assabentat, encara que hagi estat comprat a un intermediari?

    I segona cosa: si Ryanair troba tant malament comprar a través d’intermediaris, per què s’ofereix a fer d’intermediària a l’hora de llogar cotxers, reservar bitllets d’autobús o nits d’hotel?😉

  5. Admin🙂,

    De la reserva fet per l’intermediari, Ryanair sabrà el meu nom i poc més…. No sabrà si he estat advertit o no sobre les limitacions, les taxes, els costos addicionals, la manera de procedir, l’aerport..etc…
    (et sorprendies de la gent a la que li venen a les agències bitllets d’avió “a Paris” i que es troben aterrant a Beauvais, o a “Barcelona”, quan en realitat l’avió va a Girona.)

    Respecte del segon punt, que és un bon argument, només dir que, en general, autobús, cotxes o hotels no tenen tantes complexitats com el tema de l’hotel.

    Tot i així, entendria lògic que un hotel s’enfadés amb Ryanair de la mateixa manera que Ryanair ho fa amb els intermediaris.

    Himajina’t🙂 que quan vas a l’hotel amb una reserva de qualsevol intermediari que et diu que l’esmorzar està inclós, però quan arribes a l’hotel et diuen que no…, què?.. Qui te raó?… Tu està clar que podràs reclamar el que vulgis a l’intermediari… però molt em sembla que a l’hotel, si vols l’esmorzar, l’hauràs de pagar (i després repercutir a l’intermediari, etc.).

    Continuo creient que, ja que els de Ryanair tenen una certa posició i no “els cal” aquests intermediaris, pot tenir una certa lògica jurídica aquest comportament.

  6. Himajinari🙂,

    Deixa’m reformular el comentari: si un intermediari ofereix un vol de Ryanair se suposa que és amb el consentiment tàcit de l’empresa, ja que els vols són nominatius i per tant l’intermediari ha d’entrar d’alguna manera en el sistema de Ryanair per a fer la reserva.

    Ryanair està en el seu dret de decidir si vol intermediaris o no. També està en el dret d’exigir que aquests intermediaris proporcionin determinada informació sobre polítiques de facturació, horaris de presentació de l’aoeroport… Però si ha donat el consentiment perquè un intermediari operi ha d’honorar les reserves realitzades.

    Al capdavall però són els propis clients finals els qui van deixant-se d’intermediaris per anar a fer la reserva a la pàgina de l’aerolínia, estalviant-se així comissions i càrrecs per serveis que no els aporten gairebé res, o que són exageradament cars en proporció al que es proporciona.

  7. Benvolgut🙂

    No té pq. ser com dius. És possible que l’intermediari entri les dades al sistema de Ryanair de la mateixa manera (o molt, molt similar) a com ho pots fer tu…

    A més, és habitual que els intermediaris (o alguns d’ells) no diguin amb quina companyia s’està reservant el viatge… alguns, com a molt, et diuen els aeroports… I és clar, si ja no et diuen això… menys et diran les condicions pròpies de l’aerolínia.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s