Quin és el peatge òptim?


peatge martorell

La situació de la xarxa viària d’alta capacitat catalana, on les autopistes de peatge construïdes durant els seixanta i setanta juguen un paper principal, és un dels principals factors que preocupa a la classe empresarial. Existeix un consens de què l’actual sistema és ineficient i genera nombroses distorsions a la xarxa de transport, especialment agreujada perquè alguns corredors de peatge no disposen d’una via alternativa en condicions.

Però, un cop arribat a aquest consens, quines són les alternatives al sistema actual? Malauradament han estat poques, per no dir pràcticament cap, les alternatives que s’han plantejat amb números. Una d’elles ha estat objecte de debat recent en unes jornades organitzades per l’Estudi Llotja. Durant aquestes jornades s’ha presentat un estudi el qual, a partir de l’evidència de la necessitat de millora del sistema de peatges actuals, planteja tres alternatives (eliminació total dels peatges, equiparació dels peatges en termes de cost, establiment de peatges segons el tipus de via), avaluant-ne costos i beneficis.

Els autors de l’estudi descarten per antieconòmica l’opció d’eliminació dels peatges. Les raons són dues: la primera, la necessitat de compensar a les concessionàries pel lucre cessant; la segona, els majors costos que suposaria l’incentiu a fer servir el cotxe a causa de la desaparició dels peatges. L’opció d’equiparar peatges en termes de cost per quilòmetre és avaluada favorablement perquè permetria eliminar algunes de les ineficiències del sistema actual. Però els autors, es decanten per la tercera alternativa, consistent en imposar diferents nivells de peatge atenent a si la via és una autopista, una autovia, o disposa o no d’una via alternativa de gran capacitat. D’aquesta manera s’eliminarien les ineficiències del sistema i es garantiria un nivell d’ingressos òptim.

Malgrat tot, aquest sistema també pot plantejar problemes. El primer d’ells és l’acceptabilitat d’haver de pagar per l’ús de les autovies en una societat que no veu amb massa bons ulls els peatges. El segon d’ells és la complexitat tècnica que pot suposar adaptar totes les vies d’alta capacitat a aquest sistema, especialment en aquelles vies on els sistemes d’accés no estiguin perfectament delimitats (pensem per exemple, en algunes autovies). Finalment, un tercer aspecte a tenir en compte és que els resultats es basen en un model de demanda que depèn d’una sèrie de supòsits que poden ser més o menys discutibles.

Hi ha sistemes millors? Una possibilitat podria ser combinar l’eliminació dels peatges a canvi d’un augment dels impostos sobre els carburants, els quals actuarien com a peatge de facto. L’avantatge d’aquest sistema és la relativa facilitat amb la que es podria implementar, ja que es tracta d’un sistema que grava el consum. Quin és el problema? (1) Que el sistema gravaria de la mateixa manera als usuaris d’autopistes i els de carreteres locals; i (2) que l’àrea d’aplicació fos prou àmplia perquè no existissin efectes frontera.

Tot i que encara ens falta arribar a una solució òptima, anem per la bona direcció. L’Estudi Llotja planteja, per primer cop, alternatives amb una avaluació de costos i beneficis. Un exemple que caldria seguir en molts altres casos d’infraestructures més o menys polèmiques.

2 thoughts on “Quin és el peatge òptim?

  1. L’inexistent. I en el seu defecte, el selectiu.

    Hi ha un munt de coses gratis que, pel fet de ser-ho, no provoquen un augment desmesurat de la demanda, especialment si nom

  2. Home hi ha una teoria de que quan anem a sopar un grup gran de gent i la factura es paga entre tots (pseudogratis) al final tot és més car, per que inclòs jo que no bec em prendré un malta de 20 anys.

    Tampoc tinc massa clar si ens beneficia o perjudica els peatges (clar si ho ajuntem amb el tema de l’expoli fiscal a sobre de cornuts paguem el beure.

    Penso que els peatges si compleixen una sèrie de premisses són avantatjosos.
    – Preu €/Km raonable. Ex. no raonable Terrassa-Manresa 30 Km 6€
    – Fluidessa de circulació. Ex. no raonable El Vendrell-Martorell 2 h.

    Fetes aquestes simples consideracions els peatges serveixen per:
    – Mantenir una red viària en condicions.
    – Ordenen el trànsit.
    – Re-distribueixen la riquesa

    Per això és important que les concessionaries siguin del país, no m’importa pagar si es queden aquí els beneficis, en canvi no deixa de ser un impost tant pels consumidors com pels exportadors espanyols

    Peatge de Rubí gratis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s